Educatie is een belangrijk onderdeel van ons leven. De kennis die je hebt vergaard bepaald namelijk voor een deel welke richting je op kan. Er zijn echter verschillende vormen van educatie. Er zit een verschil in de standaard educatie en een zelf educatie. Door middel van zelfeducatie kun je een heel eind komen. Daarentegen is voor sommige beroepen een gerenommeerde opleiding beter geschikt. Een van deze voorbeelden is marketing. Marketing werkt erg psychologisch en is daarom goed om via een opleiding te leren. Je kunt een marketing opleiding volgen aan een universiteit of andere hogeschool. Daarnaast is het mogelijk om dit te doen aan de NIMA. Door een NIMA opleiding wordt je een echte professional op het gebied van marketing. NIMA is niet alleen een diploma, het is een beroepsvereniging. Dit houdt in dat je een opleiding volgt bij SRM, daarna zal de NIMA het examen afnemen.

 

Wat is de meerwaarde van NIMA?

De NIMA heeft een meerwaarde om de volgende vier redenen. Ten eerste wordt je begeleid door topdocenten uit het bedrijfsleven. Zij kunnen hun kennis uit het bedrijfsleven toepassen op cases en delen met studenten. Hierdoor krijgen de studenten een beter beeld van het bedrijfsleven.  Ten tweede heeft de NIMA al meerdere jaren het hoogste slagingspercentages. Het is altijd fijn als je begint met het volgen van een opleiding dat je weet of het haalbaar is. Doordat de NIMA een hoog  slagingspercentage heeft, krijg je meer vertrouwen om te beginnen aan de studie. Ten derde heb je bij de NIMA een keuze uit verschillende niveaus. Op deze manier kun je dus doorgroeien. Ten slotte, staat een NIMA-diploma erg goed aangeschreven. Hierdoor is de kans groter dat je aan een baan komt en dat is altijd fijn.

 

Welke verschillende NIMA niveaus zijn er?

Er zijn op dit moment drie verschillende NIMA niveaus. De niveaus worden aangeduid door middel van een letter. Namelijk Niveau A, Niveau B en Niveau C. Niveau A is vooral gericht op het vergaren van de juiste basiskennis omtrent marketing. Wanneer je dit niveau succesvol afgerond heb je de mogelijkheid om door te gaan naar niveau B. Na afloop van niveau B heb je je geprofessionaliseerd in de consumentenmarketing. Daarnaast beschik je over diepgaande strategische kennis. Ten slotte is er nog niveau C. Na afloop van dit niveau ben je een echte marketing expert van de hoogste klasse. Niveau C staat ongeveer gelijk aan een Bachelor diploma, hierdoor kan je aantonen dat je over het juiste denk-en werkniveau beschikt. Binnen de verschillende niveaus zijn er diverse marketing studies die je kan volgen. Je hebt namelijk ‘normale’ marketing en digital marketing. Bij digital markeitng ligt de focus meer op het online aspect van marketing zoals zoekmachine optimalisatie en Google adverteren. Bij traditionele marketing zal de focus liggen bij offline marketing zoals buitenreclame, televisiereclame en het inzetten van public relations. Ten slotte, is het niet nodig om een NIMA opleiding te volgen vanaf niveau A. Als je al een marketing diploma hebt dan kan je gewoon vanaf een ander niveau instromen.