Lees meer over het belang van customer relationship management in het moderne onderwijs.

Digitalisering is alomtegenwoordig en heeft niet alleen invloed op de private sector. Ook instellingen in het onderwijs kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. Daarom willen we in het volgende het belang van klantrelatiebeheer in de onderwijssector nader bekijken en laten zien welke voordelen het gebruik van een softwareoplossing hier kan opleveren.

Customer Relationship Management

Eerst moet echter worden gedefinieerd wat een CRM-software eigenlijk is. De betekenis van customer relationship management, kortweg “CRM” genoemd, is de centrale oriëntatie van een bedrijf op de eigen klanten. Dit gaat ook gepaard met het systematisch ontwerpen van alle klantrelatieprocessen, wat mogelijk is met behulp van CRM-software. De softwaremarkt is zeer divers en gedifferentieerd, zodat er een passende softwareoplossing gevonden kan worden voor bedrijven van alle branches en groottes.

Wat is Freshworks?

Een van deze softwareoplossingen is Freshworks. Dit is een van de meest herkenbare namen in de CRM-wereld. Het CRM-systeem van het gelijknamige bedrijf stelt bedrijven in staat om hun marketing-, sales- en klantenserviceprocessen te digitaliseren. Op deze manier ontstaat een compleet allround beeld van uw eigen klanten. De focus ligt ook op de zogenaamde customer experience (CX).

In de loop van de digitale transformatie wint customer relationship management ook in andere sectoren aan belang; bijvoorbeeld in het onderwijs. Dit heeft echter zijn eigen vereisten voor een geschikte CRM-software. In het volgende willen we een aantal hiervan als voorbeelden behandelen, waarbij geen aanspraak wordt gemaakt op volledigheid.

CRM voor het onderwijs

In onze moderne tijd zijn er tal van mogelijkheden voor onderwijs of training. Uiterlijk in de loop van de coronacrisis, maar ook daarvoor, winnen online aanbiedingen aan belang. Ze stellen mensen in staat om ze bijvoorbeeld vanuit huis verder te kwalificeren, naast hun beroep. Onderwijsinstellingen zoals (online) universiteiten staan voor dezelfde taak om klanten aan te trekken als elk ander bedrijf. Om deze reden is CRM software ook in deze sector relevant. Softwareoplossingen kunnen onderwijsinstellingen helpen nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten op de lange termijn te behouden. Op deze manier valt een klant dan ook terug op dezelfde aanbieder voor de volgende training.

Automatisering met CRM

CRM-systemen kunnen onderwijsinstellingen op verschillende gebieden helpen. Softwarematige automatisering is slechts één mogelijkheid. Bovenal creëren ze verlichting op operationeel en administratief niveau. Dit geeft het personeel vrije capaciteit om belangrijkere taken op zich te nemen; zoals individuele klantenondersteuning. Automatisering is ook relevant op het gebied van marketing. Het stelt onderwijsinstellingen in staat om eenvoudig en doelgericht aantrekkelijke campagnes uit te voeren en te beheren die zijn afgestemd op de betreffende doelgroep. Analyses kunnen ook grotendeels automatisch worden uitgevoerd met behulp van een geschikte softwareoplossing. Alle benodigde gegevens worden al beheerd in de CRM-software. Het is dus zinvol om op dit punt ook een evaluatie uit te voeren. Modern CRM systems helpen bedrijven en onderwijsinstellingen hierbij. Met één klik kunnen vervolgens zinvolle rapporten worden gegenereerd die het management ondersteunen bij het nemen van weloverwogen beslissingen.